PARTNERZY

qatar

niepodlegla

Logo VisitNepal2020Logo2

MACIEJ WOŹNIAK: MOŻEMY NAPISAĆ PIĘKNĄ KARTĘ...

babadag 3624m"Wróciłem z wyprawy na Kaukaz... autobusem. Ponad 10 tys. km i 11 krajów: Holandia, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Serbia, Bułgaria, Turcja, Gruzja, Azerbejdżan i Ukraina. Święta góra Azerów Babadag (3624 m) została zdobyta, ale Kazbek (5033 m) obronił się śniegiem" - poinformował Maciej Woźniak, kierownik grupy 4D, który pięć lat temu na pytanie znajomego, kiedy ruszy w Himalaje, odparł w... żartach, że w 2018 roku. "Kto by wtedy pomyślał, że moje marzenie się ziści" - westchnął.

No właśnie, kto by pomyślał, że Polskie Himalaje pomagają realizować marzenia, pozwalają poznawać świat, łączą ludzi z pasją. "Byłem na wyprawie z Polskim Towarzystwem Tatrzańskim oddział Beskid Nowy Sącz - opowiada Maciek. - Mieliśmy w obie strony płynąć promem. Autobusem do Czarnomorska obok Odessy i do Batumi. Jednak kilka dni przed rozpoczęciem wyprawy odwołali nam prom z Ukrainy do Gruzji, toteż musieliśmy skorygować nasze plany i jechać dookoła. Górską działalność prowadziliśmy w Małym Kaukazie. Najwyższy szczyt położony w paśmie Murowdag w Azerbejdżanie - Giamysz (3724 m) nie został zdobyty z powodu burzy, natomiast wspinaczka na Babadag odbywała się przy pięknej pogodzie z chmurami pod nami.

- Wróciliśmy do Gruzji - kontynuuje Woźniak. - Mając aklimatyzację postanowiliśmy w ciągu kilku godzin dojść spod klasztoru Cminda Sameba do stacji Meteo (Bethlemi Hut). W burzy i strugach deszczu, z masą sprzętu alpinistycznego na plecach, doszliśmy do Meteo (3653 m). W bazie w jadalni poznałem Monikę Witkowską, z którą rozmawiałem cały wieczór o naszych górskich przygodach. Ponoć od 12 lat nie było tak złych warunków w szczycie sezonu. Jak wspomniała, dzień wcześniej napadało 1,5 m świeżego śniegu, zasypało szczeliny, szlak nieprzetarty, schodziły lawiny śnieżne i skalne; kamienie leciały wielkości samochodów osobowych.

- Ratownicy z Bezpiecznego Kazbeka (*) oznajmili, że nie ma opcji wspinaczki na Kazbek w takich warunkach. Zostawiłem więc im torby jedzenia, liofilizaty, świeże chleby itp. Cieszyli się niezmiernie. Chciałem sobie zrobić zdjęcie z Moniką, a ona zaproponowała: "chodźmy do tego namiotu, tu jest mój znajomy". Po chwili wyszedł alpinista w ciemnych okularach i jak się odezwał to wiedziałem, że to Rysiek Pawłowski. To była dla mnie najlepsza chwila w tej trzytygodniowej wyprawie. Nie zdobyłem szczytu przez pogodę, podobnie jak Monika i Rysiek, ale fotka i wspomnienie pozostaną w pamięci" - podkreślił kierownik grupy 4D, przekazując pozdrowienia dla uczestników projektu PH 2018.

Przypomniał też, że "kiedy w 2013 roku jeden ze znajomych komentując moje zdjęcie na Punta Gnifetti (4559 m) w Alpach Pennińskich, na najbardziej znanym portalu społecznościowym, zapytał: "Maćku to kiedy Himalaje?:)" - odpisałem w żartach: w 2018 roku. Kto by wtedy pomyślał, że moje marzenie się ziści. Siedząc w marcu w hali odlotów na lotnisku w Genewie dostałem maila z pytaniem, czy mógłbym poprowadzić grupę w tym projekcie. Byłem zapisany i uczestniczyłem w spotkaniu w Krakowie w 2016 roku, ale w życiu się pozmieniało i wylądowałem w Amsterdamie. Moja reakcja była natychmiastowa - mail do szefa z prośbą o... "jedynie" miesiąc bezpłatnego urlopu. Udało się!

- Niebawem rozpoczniemy trekking w samym sercu Himalajów - regionie Khumbu, w celu realizacji marzeń. Już po kilku dniach zobaczymy cudowną piramidę Ama Dablam, jeden z najpiękniejszych szczytów himalajskich, a po potem ujrzymy "jej większych braci" Pumori, Nupste, Lhotse, oraz ten najwyższy... Mount Everest. Baza pod tą górą stanie przed nami otworem, a z pobliskiego Kala Pattar (wg najnowszych pomiarów 5644,5 m czyli metr wyżej niż kaukaski nr 1 Elbrus), roztoczy się panorama na 7- i 8-tysięczniki oraz niesamowicie groźny, stale w ruchu Icefall - lodowiec Khumbu.

- Pamiętam spotkanie z Leszkiem Cichym w 2010 roku na VIII zjeździe delegatów Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego w Zakopanem, którego jestem członkiem od 14 lat. Cichy, Krzysztof Wielicki oraz Piotr Pustelnik zostali tego dnia Honorowymi Członkami PTT. Niezwykle ciekawa prelekcja na temat Sagarmathy, jej pierwszego zimowego zdobycia wraz z Wielickim w wyprawie pod kierownictwem Andrzeja Zawady. "Lodowi Wojownicy" byli na pierwszych stronach gazet na całym świecie, zapisani w historii himalaizmu. Dziś po 38 latach od tego wydarzenia i my możemy w pewien sposób napisać piękną kartę w polskiej historii, w ramach Projektu Polskie Himalaje 2018 na 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości" - podsumował Maciej Woźniak.

(*) "Bezpieczny Kazbek to niesamowita inicjatywa. Grupa polskich ratowników stworzyła bazę na zboczu Kazbeku z ambulatorium i centrum ratunkowym. Poświęcają oni własny czas, pieniądze i wiedzę by dbać o bezpieczeństwo turystów przez cały sezon. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy wyposażyć całą ekipę w kurtki TORRE, śpiwory i akcesoria" - poinformował Mateusz Seler z firmy Aura (dawna Yeti), która jest także naszym partnerem.

Baza działa sezonowo od czerwca do września. Zespół polskich ratowników górskich i medycznych stacjonuje w bazie Meteo (Betlehemi Hut) na wysokości 3650 m. Jego zadaniem jest prowadzenie akcji prewencyjnej i profilaktycznej, informowanie o zagrożeniach, udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz utrzymanie gotowości do przeprowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych na terytorium Gruzji. Baza wyposażona jest w polowe ambulatorium, które obsługiwane jest przez doświadczonego ratownika medycznego lub pielęgniarza. Powstał specjalny system łączności. Ponadto zespół wyposażony jest w nowoczesny sprzęt nawigacyjny, ratowniczy, medyczny i socjalno-bytowy.

Podczas dyżuru w sezonie letnim 2017 ratownicy udzielili ponad 100 świadczeń zdrowotnych w oparciu o ambulatorium, przeprowadzili ponad 20 interwencji terenowych oraz kilkanaście ewakuacji medycznych (śmigłowcem lub konno). Odbyli też setki rozmów prewencyjnych i profilaktycznych z turystami z różnych krajów.

FOTO:
* Maciej Woźniak na szczycie świętej góry Azerów Babadag (3624 m)
* sprzęt na Kazbek z... odzieżą PH 2018

EVEREST 8 – Zawada

zawada

GŁÓWNI PARTNERZY

fundacja zawady         backpackers    pza   pkol